Laatste nieuws

Black Friday & Cyber Monday Optimaliseer je aankoopproces!

Marketing
Black Friday & Cyber Monday Optimaliseer je aankoopproces!

SMS als marketinginstrument in de Customer Journey

Het fenomeen Black Friday heeft het Europese continent veroverd. En ook Cyber Monday is  elk jaar populairder aan het worden. Deze ultieme uitverkopen komen overwaaien uit de Verenigde Staten en worden aan de andere kant van de oceaan gezien als het startsein voor de kerstinkopen. Black Friday vindt namelijk altijd plaats op de vrijdag na Thanksgiving, als de meeste werknemers in de VS vrij zijn. En Cyber Monday is de maandag na Black Friday. Het verschil is dat je op Cyber Monday vaak exclusieve aanbiedingen hebt, welke alleen online verkrijgbaar zijn. Retailers gebruiken deze koopjesdagen ook steeds vaker om hun producten onder de aandacht te brengen. Deze dagen zijn namelijk de uitgelezen kans om je omzet te verhogen. Maar hoe doe je dat als ondernemer op een slimme manier, zodat je er ook op de lange termijn voordeel van hebt?

Hoge omzetten op BFCM
Op 27 november en 30 november is het weer zover! Het startsein voor de kerstinkopen. Black Friday & Cyber monday (BFCM) zijn booming over de hele wereld. Volgens de verkoopstatistieken zouden ongeveer 9,3 miljoen mensen iets online gekocht hebben op Black Friday in 2019. Gemiddeld besparen shoppers 37% op hun aankopen maar toch zijn ze bereid om gemiddeld 400 euro uit te geven op deze koopjesdagen. Dat leidt ertoe dat in 2019 de Black Friday verkoop maar liefst een bedrag van 7,4 miljard euro opbracht, wat wel een daling met 6,2% was ten opzichte van 2018.

Volgens analisten zal er dit jaar, door de coronacrisis, nog veel meer online geshopt worden tijdens BFCM. Onder andere omdat mensen zo min mogelijk winkels willen bezoeken. Maar, ook omdat er, door de economische onzekerheid van de coronacrisis, heel veel consumenten zijn die de aanschaf van producten uitstellen tot deze dagen.

Het belang van een positieve Customer Journey
Als ondernemer in de retail wil je natuurlijk dat de klant een positief gevoel overhoudt aan het gekochte product en de service. Vooral in een periode waar zoveel concurrenten stunten met prijzen. Black Friday & Cyber Monday zijn theoretisch gezien ieder maar een dag, maar zijn wel het ultieme moment om klanten een positieve klantervaring te bieden. En die positieve klantervaring wordt sterker als de klant op de juiste momenten in aanraking komt met je bedrijf. Een positieve klantervaring kan uiteindelijk cruciaal zijn voor het toekomstige succes van je bedrijf, want het zorgt er niet alleen voor dat klanten terugkomen, maar ook vergroot het de kans dat ze meer uitgeven. Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Daar kan SMS een handje bij helpen.

SMS versturen als marketinginstrument
Veel webwinkels en winkeliers gebruiken voor elke actie dezelfde promotiekanalen: banners, promotie via de website en social media kanalen. Maar, als je écht wilt opvallen dan communiceer je proactief met je klanten. SMS versturen (of zelfs bulk SMS versturen) is een snelle en vriendelijke manier om voorafgaand aan BFCM goed zichtbaar te zijn en om je te onderscheiden van andere retailers. Door je klantenbestand tijdig via SMS te benaderen, bereik je bovendien mensen die al eerder interesse in je producten hebben getoond. Dat vergroot je bereik en vergroot de kans op (nog) een aankoop. En ook voor klanten die voor het eerst iets bij je aanschaffen is het een interessant marketinginstrument. Denk bijvoorbeeld aan kortingen of informatie die je aanbiedt zodat ze terugkomen. 

Optimaliseer het koopproces met SMS service
Met SMS service kan je de klant gedurende zijn gehele journey begeleiden, vanaf de oriëntatie tot en met de aftersales. Door op het juiste moment een SMS te versturen met de juiste informatie, geef je de klant op een positieve en persoonlijke manier aandacht. Hoe gaat dit precies in z’n werk? Je kunt bijvoorbeeld een SMS versturen:

  • Met daarin een kortingscode of coupon (een positief contactmoment vóór de aankoop)
  • Voor een veilige 2-factor-authenticatie bij het inloggen (of voorafgaand aan het  plaatsen van een bestelling)
  • Om aan te geven wanneer het pakket precies bezorgd zal worden (service na de aankoop).

Er zijn nog veel meer communicatiemomenten mogelijk met SMS. Het is van belang om altijd de gehele ‘flow’ te bekijken, zodat je zeker weet dat je je klanten optimaal informeert en ontzorgt. Dat bespaart iedereen tijd en geld maar het levert je vooral een positieve klantervaring op. En die is goud waard, zeker tijdens BFCM!

Dé SMS provider van Nederland 
Ook benieuwd wat onze SMS service voor jouw klanten kan betekenen, tijdens feestdagen en daarbuiten? Neem vrijblijvend contact op met Spryng. Dan kunnen we samen bespreken wat SMS voor jouw (web)winkel kan betekenen. En voor jouw klanten natuurlijk. Bel ons gerust voor meer informatie:+32 25 88 19 31.

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws